Menjaga Kebersihan Hati


Advertisement


Bagaimana cara memelihara kebersihan hati kita?

1)      Selalu berzikir kepada ALLAH. Dengan berzikir, hati terus-menerus mendapat kekuatan sehingga hati menjadi senantiasa jernih. Hati yang senantiasa berzikir dipelihara kejernihannya sehingga suara hati yaitu suara fitrah menguasai perasaan dan emosi.
2)      Hendaklah hati ini senantiasa kita gunakan untuk merenung dan mengkaji ayat-ayat ataupun tanda-tanda kekuasaan ALLAH dalam segala hal. Biarkanlah hati ini menterjemahkan hikmah dari segala sesuatu di sekeliling kita. Dengan hikmah yang kita dapat, hati kita senantiasa hidup dan bebas dari segala penyakit hati.
3)      Berusaha memperbaiki diri untuk terus beribadah dengan ibadah yang terbaik, kerana ibadah yang khusyuk menghasilkan kekuatan yang begitu besar untuk keteguhan dan kebersihan hati.

Hati adalah tempat tersimpannya iman. Apabila hati kita besih, pasti iman dapat kekal di dalamnya. Keimanan tidak bertahan lama dan tidak hadir pada hati yang kotor. Keimanan hanya kekal pada hati yang bersih. Selalu menjaga kebersihan hati kita. Inilah modal awal untuk membuktikan bahwa kita orang Muslim.

ALLAH menjelaskan di dalam Al-Quran surah al-Ahzaab ayat 41 yang artinya “hai orang-orang yang beriman, berzikirlah (dengan menyebut nama) ALLAH, dengan zikir yang sebanyak-banyaknya”

Advertisement

{ 7 Comments... read them below or add one }

Rizky2009 said...

semoga saya bisa sentiasa istoqomah melakukan hal diatas

Dwi said...

amin,,

Didiet said...

mari menjaga kebersihan hati selama bulan puasa....

Zan Insurgent said...

yup....di bulan ini adalah kesempatan untuk berubah kepada yang lebih baik lg untuk bulan2 selanjutnya sampai kita bertemu dengan Ramadhan selanjutnya (Insha Allah) dan berusha lebih baik dari tahun ini.

Ummiega said...

Sering dalam sekilas di memori kita sesuatu yang berasal dari syaitan membisikkan sesuatu yang bersifat negatif, solusinya tiada lain ingat kepada Allah dengan bacaan apapun yang berasal dari Qur'an atau As Sunnah, maka berangsur bisikan tersebut biasanya hilang dan terganti dengan ingatan baru pada sesuatu yang posotif. Terima kasih mas Dwi sudah mengingatkan. Mari menggapai malam Lailatul Qodr dengan intensif membaca, mengkaji Al Qur'an. Semoga semakin bertambah rezeki yang Allah beri kepada mas Dwi. Aamiin.

Dwi said...

@ Didiet: iya sob, bahkan harus di tingkatkan
@Zan: bener sob
@ Ummiega: begitu juga rezeki yang di limpahkan Allah kepada Ummi semoga semakin bertambah,, amiin..

Rico Satria said...

setuju, terutama di bulan ramadan ini, kita harus selalu senantiasa menjaga kebersihan hati kita,
smsalam kenal sob,,,

Post a Comment