Pengertian Boot Sequence


Advertisement
Boot sequence adalah satu susunan yang menentukan dari mana komputer anda harus membaca data, seterusnya memulakan sistem operasi. Satu aturan boot sequence yang lazim digunakan adalah seperti berikut:
  1. Hard Disk
  2. Disket
  3. CD-ROM
Berdasarkan urutan di atas, apabila komputer dihidupkan, ia akan membaca hard disk terlebih dahulu. Apabila terdapat sistem operasi dalam hard disk tersebut, ia akan dijalankan. Apabila tidak, komputer akan membaca disket, kemudian membaca CD-ROM, dan seterusnya.


Jadi, jika anda ingin memasang sistem operasi baru ke dalam komputer anda (install Windows XP atau Ubuntu misalnya), ataupun jika anda ingin menjalankan live CD, anda harus mengubah boot sequence yang pertama ke CD-ROM.

Begitu juga jika anda ingin menjalankan sistem operasi dari USB drive (Slax misalnya), boot sequence yang pertama haruslah ditetapkan ke USB.


Boot sequence bisa diubah melalui skrin BIOS. Untuk memasuki skrin BIOS, hidupkan komputer dan tekan F2 atau Delete (tergantung dari komputer anda, lihat pada daftar yang muncul sewaktu komputer mulai didhidupkan). Kemudian, cari menu yang berkaitan dengan boot sequence untuk mengubah aturannya.

Advertisement

{ 2 Comments... read them below or add one }

ingin tahu said...

thanks jo infonya....

rezKY p-RA-tama said...

kadang2 repot neh mas
kalo lagi eror

Post a Comment